יום שבת, 1 בנובמבר 2008

כיצד מכינים קומפוסט

קומפוסט ביתי – איך מצילים את העולם דרך הגינה
אגר' שי שחל, היחידה הסביבתית עמק יזרעאל- בוסתן אל-מרג'/ shy@emekyizrael.org.il

בין אם אתם מאמינים באבולוציה וקיומו של העולם במשך מיליוני שנים ובין אם אתם מאמינים כי העולם נברא וקיים רק כמה אלפי שנים, לא ניתן להתכחש לעובדה כי כל החיות והצמחים שהיו על פני האדמה בעבר- נעלמו! אין ספור עלים, עשבי בר, עצים על ענפיהם וגזעם, פרחים ופירות, כולם חזרו אל האדמה והפכו לחלק ממנה. תהליך טבעי זה אשר התקיים באין מפריע במשך זמן כה רב מהווה את הבסיס לפוריותה ולעושרה של האדמה.


בגינה הפרטית שלנו ניתן לצפות בתהליך זה אשר מתרחש כל הזמן. אם נתבונן מתחת לעצים ולשיחים נגלה שכבה דקה של אדמה שחורה ופריכה בעלת ריח נעים. אדמה שחורה זו היא שאריות כל החומר האורגני (עלים, פרחים, פירות וענפים) אשר נשרו במהלך השנים, התפרקו והפכו חלק מן האדמה.


בעבר חזר כל החומר האורגני אל האדמה, התפרק והזין אותה. צמחים צמחו, מתו, התפרקו והמעגל נשמר. אולם בחלוף השנים הופר המעגל הטבעי וכיום לא כל החומר האורגני חוזר אל האדמה ומתפרק באופן טבעי. למרבית הצער מגיעות שאריות המזון שלנו אל מטמנות הפסולת, נקברות ויוצרות נזקים לבריאות האדם והסביבה! (פגיעה במי התהום, הגברת אפקט החממה והתחממות כדה"א, מפגעי ריח ומחלות) אך אל דאגה אם נשכיל לעשות מכל החומר האורגני בביתנו וגינתנו קומפוסט, הרי שפתרנו את הבעיה וגם הרווחנו מספר דברים "על הדרך".


איך מתחילים: תהליך ייצור הקומפוסט הביתי הוא פשוט. בוחרים מקום מוצל, לא רחוק מידי מן הבית. מניחים/מפזרים שכבת ענפים בגובה של כ-10 ס"מ בערימה מסודרת על גבי האדמה (הענפים דרושים לניקוז עודפי הנוזלים). על הענפים מניחים את כל שאריות המטבח ומכסים בשכבה של שאריות אורגניות מן הגינה (עלים, דשא קצוץ). ממשיכים באותה הדרך ויוצרים שכבות של פסולת מטבח- פסולת גינה- פסולת מטבח- פסולת גינה. ערימה במימדים של 1 מטר רבוע ובגובה של כ-חצי מטר, תכיל בתוכה פסולת של משפחה ממוצעת במשך כ-חצי שנה. לאחר שערמנו את השאריות במשך מספר חודשים ויש לנו ערימה גדולה ויפה, ניתן להתחיל ערימה חדשה לידה. בסך הכול אנו זקוקים לשתי ערימות, אשר "יעבדו" במקביל.


איך נוצר קומפוסט: קומפוסט נוצר כתוצאה מפירוק של חומר אורגני על ידי מיקרו-אורגניזמים (חיידקים ופטריות) ומקרו-אורגניזמים (חרקים) הנמצאים באופן טבעי באדמה. היצורים הללו ניזונים מן החומר האורגני, מפרקים אותו ומעכלים אותו. כתוצאה מתהליך הפירוק, העיכול וההתרבות של היצורים, נוצר חום (הערימה מתחממת ויכולה להגיע עד ל 70 מעלות צלזיוס!) ומשתחררים מים אשר נוזלים אל מתחת לערימה (המים מגיעים משאריות הירקות והפירות שלנו, המכילים לעיתים 90% מים). בסופו של תהליך הפירוק ייעלמו השאריות שהוספנו לערימה ובמקומן נקבל חומר כהה, אחיד ובעל ריח נעים (כשל אדמה לחה לאחר הגשם).


"קומפוסט": תהליך מבוקר בו הופך חומר אורגני גולמי (פסולת מטבח וגינה במקרה שלנו) לרקבובית המשמשת כדשן וחומר לשיפור פוריות הקרקע.


מה להכניס לערימת הקומפוסט: כל פסולת ממקור אורגני כגון שאריות ירקות ופירות, תבשילים, לחם, קליפות ביצים, שקיות תה, עלים, קרטוני ביצים חתוכים, דשא קצוץ, נייר טואלט, ענפים קטנים, פרחים ועוד... מוצרי חלב ובשר יתפרקו אף הם, אולם ייתכן והכנסתם לערימה תמשוך כלבים או חתולים אשר עלולים לפזר אותה בניסיונם להגיע לבשר/חלב. פסולת גדולה כגון ענפים שלמים חצי אבטיח או פומלה שלמה יש לחתוך לחתיכות קטנות יותר. החיידקים המפרקים את שאריות המזון יוכלו לפרק את החומר ביתר קלות והקומפוסט יהיה מוכן מהר יותר.

מה לא להכניס לערימה: מתכות, פלסטיק, חומרים כימיים, קלקר ושאר חומרים שאינם מתכלים. נייר וקרטון אמנם יתפרקו בערימת הקומפוסט, אולם עדיף לשלוח אותם למחזור. הנייר יהפוך לנייר טואלט ועיתון ואילו הקרטונים ימוחזרו שוב ושוב עד שיהפכו לקרטוני ביצים (ממוחזר 7 פעמים), את קרטון הביצים נוסיף לערימה. שאריות בשר, כאמור עלולות למשוך אורחים לא קרואים אל הערימה, אולם בשר, אם יוכנס אל ערימת הקומפוסט יתפרק מהר יחסית ולא יהווה מפגע. כאשר אנו בוחרים להוסיף בשר או חלב לערימה רצוי לפתוח את מרכז הערימה, להכניס את השאריות אל מרכזה ואח"כ לכסות היטב.
הטיפול השוטף בערימת הקומפוסט: היצורים המפרקים את החומר האורגני זקוקים למזון, אוויר, רטיבות (מים) ולחום, ממש כמו כל ייצור חי אחר. לכן אם נזכור מי עושה את העבודה, הדבר יקל עלינו את הטיפול ופתרון בעיות. בחורף נדאג לכסות את הערימות (על מנת למנוע שטיפה של חומרי הזנה ועודף רטיבות), ובקיץ נדאג להצל על הערימה ולהרטיב אותה מידי פעם (על מנת למנוע התייבשות).


להלן מספר בעיות ופתרונן:
התופעה
הבעיה
פתרון
אפשרות נוספת
הערימה אינה מתחממת
אין יצורים בערימה
הוספת מעט אדמה או קומפוסט מוכן
הערימה יבשה מידי, יש להרטיב אותה
ריח לא נעים
עודף רטיבות
הוספת חומר יבש (עלים, דשא) וערבובו בערימה
הערימה דחוסה מידי. יש לאוורר אותה עם קלשון
החומר מצטבר ואינו מתפרק
אין פירוק
הוספת קומפוסט או אדמה
הרטבה או ייבוש בהתאם למצב הקיים
ענני ברחשים
הערימה לא מכוסה היטב
כיסוי בשכבה של חומר יבש
חוסר באוורור. יש לאוורר עם קלשון

קומפוסטר או לא? ואם כן איזה? לא חייבים קומפוסטר על מנת לעשות קומפוסט, אולם הקומפוסטר יכול לעזור לנו לשמור על ערימה מסודרת, למנוע מחיות לנבור בערימה ולשמור על הלחות בקיץ והחום בחורף. על הקומפוסטר להיות ללא תחתית או בעל תחתית מחוררת (לאפשר ליצורים המפרקים להיכנס ולעודפי הנוזלים להתנקז), נוח לגישה ולערבוב ורצוי שיהיו שניים על מנת לאפשר לערימה הראשונה "להבשיל" לגמרי ובינתיים להשתמש בקומפוסטר השני. הקומפוסטר יכול להיות מפלסטיק, עץ או כל חומר אחר מלבד מתכת. ניתן להשתמש בקומפוסטרים קנויים, בחביות שהוסבו למטרה זו או לבנות מקרשים או מדפים ארגז ללא תחתית. לא משנה באיזה קומפוסטר תבחרו, העיקר לעשות בו שימוש.
הקומפוסט המוכן: לאחר מספר חודשים (כאשר החומר בערימה הפך כולו אחיד וכהה והוא בעל ריח נעים כשל אדמת יער), ניתן לבצע בדיקה פשוטה על ידי אוורור הערימה והרטבתה. אם לאחר מספר ימים לא ניכרת התחממות - הקומפוסט מוכן וניתן ליישמו בגן. את הקומפוסט ניתן להצניע באדמה באופן שטחי, או להניחו מעל האדמה (פחות יעיל) סביב עצים, שיחים, ירקות, תבלינים או פרחים. כמות של דלי (10 ליטרים) למטר רבוע היא כמות יפה אשר תשפר את חייו של כל צמח בגינה. הקומפוסט המוכן משחרר יסודות הזנה לצמחים (דישון), משפר את תכונות קליטת המים של הקרקע ומכיל הרבה חיידקים טובים העוזרים לשמור על בריאות הצמחים ולמנוע מחלות.
כך הפכנו את הפסולת למשאב ובמקום לזהם את הסביבה ואת כדה"א, ייצרנו בעצמנו דשן אורגני משובח.

אין תגובות: