יום ראשון, 2 בנובמבר 2008

מושגי יסוד באקולוגיה

מונחי בסיס באקולוגיה לפי פרשנות פרמהקלצ'ר / שי שחל

כושר נשיאה
כושר נשיאה מוגדר לגבי סביבת חיים, בית גידול, נישה אקולוגית וכד'. כמות הביומאסה המרבית ליחידת שטח שסביבה יכולה לכלכל - היא כושר הנשיאה של הסביבה. הגדרה נוספת: מספר פרטים של מין מסוים המסוגלים להתקיים לאורך זמן בסביבה בעלת משאבים מסוימים. כושר הנשיאה תמיד תלוי בגורם המגביל. למשל: כושר נשיאה של קרקע מדברית הוא נמוך משל קרקע באקלים ממוזג. הגורם המגביל העיקרי, במקרה זה, הוא כמות המים. כושר נשיאה הוא למעשה היכולת של בית גידול להחזיק בתוכו ולהזין אורגניזמים חיים לאורך זמן. כושר זה מותנה בכמות המשאבים ובכמות הפרטים בבית הגידול. דוגמה: בגלל התנאים הקשים יותר כושר הנשיאה של חולות החוף קטן מכושר הנשיאה של הר הכרמל. מכאן, ככל שכמות המשאבים קטנה יותר - נחלש כושרו של בית הגידול להחזיק בתוכו אורגניזמים. לדוגמה: ככל שתנאי בית הגידול יבשים יותר - הצמחייה הולכת ומידלדלת. וכן, ככל שכמות הפרטים גדולה יותר - יורד כושרו של בית הגידול להזינה. לדוגמה: ככל שגדלה אוכלוסיית בני האדם - קשה יותר לכדור-הארץ לכלכלה L
תרגיל לבית: מה הוא הגורם המגביל במערכות אקלימיות שונות: טרופי, מדברי, ממוזג, ליד חוף ים, ביצה.
(קרקע, מים, קרינה- שמש, טמפרטורה, חומרי הזנה, הפרעות מעשה ידי אדם)
מה כושר הנשיאה של שטח בהתייחס לחיות? כמה תרנגולות למ"ר? כמה אווזים לדונם מטע? כמה מלפפונים בערוגה?
אנרגיה טמונה
ע"פ הווארד אודום: "...כמות גדולה של אנרגיה מעורבת בשרשרת הארוכה של המרת עבודה לתמיכת תהליכים, כגון פעילויות חינוכיות. סך האנרגיה הדרושה להגעה למוצר, היא האנרגיה הגלומה בו... האנרגיה הגלומה בספר, למשל, היא רבה יותר מאשר כמות האנרגיה שניתן להפיק משריפת הספר."
כמה אנרגיה טמונה בביצה?

טביעת רגל אקולוגית
מדד לאיזה שטח אדמה זקוק אדם/ משפחה/ אומה/ עולם על מנת לחיות. אילו פרמטרים הייתם מכניסים למדד?
(אוכל, תחבורה, אנרגיה ביתית, בית {גודל+ חומרים+ מערכות}, צריכה {לבוש, פנאי, תרבות} וכו'...).
כיום , ע"פ המדד יש חריגה ביכולת ההתחדשות של כדור הארץ ב 25%. כלומר מה שאנו צורכים בשנה מצמיח הכדור בשנה ו-3 חודשים? ביקורת: אין ספירה של רב-תועלתיות, כמה באמת המדד משקף?

סוקסציה
סוקסציה היא תהליך בו מתפתחת חברה בבית גידול עד שהופכת יציבה ומאוזנת. סוקסציה מתחלקת לשניים:
סוקסציה ראשונית
וסוקסציה משנית

סוקסציה ראשונית
סוקסציה ראשונית היא הגעה של אורגניזמים לבית גידול חדש. סוקסציה היא תהליך הדרגתי בו אט אט מתפתחת החברה, החל מחברה ירודה ומהירת התפתחות (חברת החלוץ הראשונית שהגיעה לבית הגידול, כגון: צמחים חד שנתיים וחרקים שונים) ועד לחברות המפותחות ביותר ומן הסתם גם האיטיים ביותר בהתפתחותם וברבייתם (חברת השיא שכוללת אורגניזמים כגון עצים רחבי עלים ובעלי חיים שונים). חברת החלוף היא מעין שלב ביניים בין חברת החלוץ לחברת השיא. סוקסציה נעצרת 'בנקודת השיא', נקודת השיא היא אינה נקודה מוגדרת אלא יחסית וכללית.

סוקסציה משנית
סוקסציה משנית מתרחשת כאשר נפגעת החברה והיא צריכה להשתקם כגון לאחר שריפה ביער מסוים. סוקסציה משנית אינה מתחילה מאפס כסוקסציה הראשונית אך החברה צריכה לטפס שוב אל נקודת השיא בה שרתה קודם. סוקסציה משנית, להבדיל מסוקסציה הראשונית נגישה יותר לתצפית על ידי האקולוגים כי ידוע למדענים היכן היא מתרחשת ומתי (שלא כמו בסוקסציה הראשונית).

סוקסציה מלאה
המודל המלא לסוקסציה הוא מודל ובו חברת החלוץ מתיישבת במדבר שבו המים אינם זמינים לצמחים בשל חלחולם המהיר למי התהום (דרך הרווחים הגדולים שבין גרגירי הקוורץ ושברי הצדפות), חברת החלוץ מיצבת מעט מאוד את הקרקע אך מספקת מזון ומחסה לחרקים קטנים. לאחר שהקרקע מעט מיוצבת וישנם חרקים ממינים שונים, מגיעים צמחים מפותחים יותר שמייצבים את הקרקע באמצעות שורשיהם באופן טוב יותר ובעקבות החרקים מגיעים מכרסמים קטנים. בכל פעם שהקרקע מיוצבת יותר, מגיעים צמחים מפותחים יותר ובע"ח שהם הטורפים הטבעיים של בע"ח שנמצאים כבר בבית הגידול. חברת החלוף היא חורש העשוי שיחים ובני שיח, האדמה כבר די מיוצבת, בבית הגידול נמצא מגוון רחב של בע"ח. בחברת השיא כבר יש יערות גשם (כמו האמזונס למשל), הקרקע מיוצבת ביותר ומתקיימת במקום מערכת אקולוגית שלמה הכוללת מגוון אדיר של מיני בע"ח.חשוב לציין כי במודל הסוקצסיה המלאה, חברת השיא מקיימת את כל יחסי הגומלין הקיימים, בין כל האורגניזמים הנמצאים בבית הגידול, וזאת בניגוד לחברת החלוץ ולחברת החלוף שמקיימות רק חלק מיחסי הגומלין, בדרך לחברת השיא, בזמן שבית הגידול מתפתח.

מה הקשר בין סוקסציה לפרמהקלצ'ר:
ננסה לספק את צרכינו משלבים מתקדמים יותר של סוקסציה (בעיקר עצים). על ידי כך האקולוגיות המעובדות שלנו יהיו יותר מאוזנות ועמידות בפני שינויים מאשר צרכים המבוססים על גידולי עונה.
אפשרו הצטברות של חומר אורגני בקרקע (לא לפנות או לשרוף שאריות).
גידור שטחים מסוימים נגד רעייה לא רצויה (ארנבות, עיזים) יגרום לצמחים מגוונים יותר להתבסס.
קצירת עשבים וגיזום עצים על מנת ליצור שכבות חיפוי סביב עצים צעירים מחישים את התהליך.
שתילות של צמחים איטיים יחד עם צמחים מהירים שייצרו להם מיקרו אקלים תוך כדי צמיחה.
גידול משולב של עצים צעירים המניבים מהר יחסית עם עצי חברת שיא איטיים בצמיחה ובהנבה.
שתילות צפופות על מנת ליצור אזור מוצל, באזור בו נרצה ליצור חברת צומח מתאימה.
שימוש בחיות למרעה על מנת לדלל צמחייה עשבונית (קוסאב למשל) ולאפשר לדברים אחרים לגדול.
בעיות נפוצות
מה שהצליח לפני שנתיים לא דווקא יצליח היום (מיקרו אקלים שונה).
עצים גדולים ומהירי צימוח בתוך שובר רוח נותנים אפקט הפוך (גורמים למהירות הרוח להתגבר).
התפשטות של מין אחד לא צריכה להבהיל אותנו. יכול להיות שבעוד שנה הוא יעלם וזו רק תגובה להפרת איזון בקרבת המערכת (עבודות עפר או פיתוח...).

אין תגובות: